Dramatisk triumf eller triumferende drama? I begge tilfeller passende til å beskrive konserten “Drama og triumf” med Stavanger Symfoniorkester tidlig i mars i år.

Dirigert av sjefdirigent Christian Vasquez satte orkesteret med en gang kursen inn i Shakespeares verden med Tsjaikovskij’s Hamlet Overture, fortsatte med Arutjunjans berømte trompetkonsert og endte til slutt opp i Finland med Sibelius’ 2. Symfoni, ofte assosiert med finnenes kamp om uavhengighet.

Konserten startet som nevnt med Hamlet Overturen til Tsjaikovskij. Vasquez ledet orkesteret elegant gjennom stykket, med tydelige dramatiske sveip, samtidig som han også lot instrumentene få nok luft til at partier som den nydelige obo-soloen i midtpartiet kom tydelig frem.

Tine Thing Helseths fremføring av Arutjunjans berømte trompetkonsert var et definitivt høydepunkt. Stykket har et stort emosjonelt spenn fra den dramatiske åpningen, til de mer lette og nesten lekne tonene kort tid senere. Det er ingen tvil om at Helseth er en av verdens fremste trompetister, og hun fremstår som både selvsikker og avslappet med stålkontroll på instrumentet. Som publikumer gjør dette at hun uanstrengt trekker deg inn i musikken og lar deg rive med. Dette er et stykke hun kjenner godt, men det var nå flere år siden sist gang hun spilte det.

“Jeg spilte stykket for første gang da jeg var 14. Så det har fulgt meg lenge. Den gang var det vanskelig, noe det ikke er på samme måte nå lenger. Det er et fantastisk deilig stykke å spille, siden man får pøst ut med følelser så det holder. Det er noen år siden jeg spilte det sist og jeg merker jeg har utviklet meg mye som person i løpet av den tiden. Veldig fint å se hvordan jeg spiller det nå.

Før tror jeg at jeg prøvde å spille følelser jeg ikke hadde opplevd enda. Jeg hadde en ide om hvordan jeg ville spille det, men det var nok følelser jeg mer tenkte meg hvordan kunne være. Det var ekte for meg, der og da, men nå har jeg mange flere knagger å henge musikken på”, forteller hun.

 

Christian Vasquez and Tine Thing Helseth. (Photo: Stavanger Symphony Orchestra)

Christian Vasquez and Tine Thing Helseth. (Foto: Stavanger Symfoniorkester)

I andre halvdel spilte orkesteret Jean Sibelius’ 2. Symfoni og rundet slik av kvelden på passende triumferende vis. Dette var kjent terreng for orkesteret og stykket fikk også frem den gode kommunikasjonen mellom orkesteret og sjefdirigent Vasquez. Fra første tone var det klart at alle var samstemte om hvilken retning de ville ta musikken til enhver tid.

“Jeg husker vi spilte denne symfonien for noen år tilbake og de spilte den godt. Men i går kveld; wow! Fargene, intonasjonen, balansen, kontakten mellom musikerne og meg, alt var strålende! Til tider følte jeg at jeg svevde!”, sa Vasquez etter konserten.

Alt i alt var det en fortreffelig konsert som også snart det tyske publikumet på Bodensee-festivalen vil få oppleve. 12. mai spiller nemlig orkesteret dette programmet på nytt, i Tyskland. Også da med Tine Thing Helseth som solist. Christian Vasquez og orkesteret gleder seg veldig:

“Det blir et vakkert, delvis skandinavisk program med Sibelius-symfonien og en norsk, verdenskjent solist. Det er en stor mulighet for dette flotte orkesteret å spille i et så tradisjonsrikt land”, avslutter Vasquez.

Relaterte artikler