Å kalle Cutthroat Island en flopp er omtrent som å si at det er lett kjølig på Antarktis i mørketiden. Produksjonen hadde trøbbel fra ende til annen og i kjølvannet gikk produksjonsselskapet konkurs, mens hovedrolleinnehaver Geena Davis’ karriere fikk en kjempeknekk etter filmen krasjlandet så det sang etter lansering. Sjørøversjangeren fikk sitt midlertidige dødsstøt, frem til Pirates of the Caribbean blåste liv i sjangeren igjen åtte år senere.

Musikken hadde også sin andel trøbbel. David Arnold ble først hyret inn, men fikk etterhvert sparken. Noen av ideene hans brukte han istedet på Independence Day året etter. Inn som erstatning kom John Debney, en komponist som har gjort mange kjente filmer, men aldri helt fått den samme berømmelsen og statusen som mange andre komponister.

John Debney (Kraft-Engel Managemen)

John Debney (Kraft-Engel Managemen)

Med minimalt av tid skrev han det som helt klart er noe av det beste 90-tallet har å by på av symfonisk orkestermusikk. Med en fargepalett som inkluderer orkester og kor, leker Debney seg med instrumentene og temaene sine, og leverer slik et underholdende lydspor av de sjeldne. Bare lytt til åpningssporet og det blir med ett klart at videre beskrivelser er unødvendig.

 

 

Relaterte artikler