Hver fredag skal vi legge ut ett lydspor fra kjente og mindre kjente filmer.

Først ut er The Martian. Filmen, regissert av Ridley Scott og med blant andre Matt Damon og vår egen Aksel Hennie på rollelisten, handler om astronauten Mark Watney som blir strandet på Mars etter å tilsynelatende bli drept under en sandstorm han og besetningen hans forsøker  rømme fra. På grunn av avstanden fra Jorden til Mars må Watney klare seg på egen hånd i nærmere to år, mens NASA iherdig jobber for å få Watney hjem. Filmen er blitt godt mottatt, ikke minst i romfartsmiljøet, da den klarer å fremstille romreiser til vår naboplanet på en høyst realistisk måte.

Musikken er komponert av britiske Harry Gregson-Williams. Han er født i 1961 i England og har vært skolert i musikk siden veldig ung alder. – Jeg kunne nok på et tidspunkt lese noter bedre enn engelsk, har han sagt ved en tidligere anledning. Etter blant annet et opphold i Egypt som musikklærer kom han etterhvert i kontakt med Hans Zimmer som tilbød den unge briten et lite studio i hans selskap Media Ventures. I løpet av kort tid ble Gregson-Williams en betrodd medarbeider som bidro på filmer som Armageddon og Crimson Tide før han selv fikk egne filmer å jobbe med.

harry-gregson-main

Harry Gregson-Williams på dirigentpodiet.

Han har fra før jobbet med Ridley Scott på Kingdom of Heaven fra 2005 og Prometheus i 2012.

I The Martian benytter han et orkester på rundt 70 musikere, men på en mer sparsom måte enn en typisk science fiction-film. Mye av filmens lydspor bæres av piano og synth, mens det hintes om noe mer episk mot slutten av lydsporet. Jeg vil trekke frem «Crossing Mars» som et av de store musikalske høydepunktene hvor orkesteret slippes løs og får strekke på bena i et heroisk og oppløftende samspill mellom horn og strykere.

 

Relaterte artikler