«Get off my plane!» roper Harrison Ford i denne actionfilmen fra 1997 om presidentens fly som blir kapret. Jerry Goldsmith sin musikk er en rytmisk hardtslående actionfest som nesten ikke har noe sidestykke i Hollywood.

Goldsmith dropper sine vanlige synthesizer-loops og samples og går for et hundre prosent akustisk arrangement denne gangen. Han benytter seg av et stort symfoniorkester, og en perkusjonrekke av like betydelig størrelse.

Jerry Goldsmith i studio.

Hovedtemaet kunne nesten vært nasjonalsangen til USA, så heftig og følelsesladd er den med patriotisk glød at du nesten får lyst til å gjøre en salutt til nærmeste flagg (men bare nesten).

Actionstykkene kommer fort og hardt i Air Force One, med «The Hijacking» som et høydepunkt. Iskalde strykere stikker som rytmiske dolker mens messing og perkusjon bygger seg gradvis opp. Stravinsky ville vært stolt! Den høytflyvende actionmusikken i «Free Flight» er også verdt å merke seg. Goldsmith bruker nesten orkesteret som et eneste stort slaginstrument.

Jerry Goldsmith sa «aldri igjen» etter å ha skrevet Air Force One, og grunnen til det er at han kun fikk én uke på seg til å erstatte komponist Randy Newman (sanger og komponist til Toy Story, et pussig valg til Air Force One) når hans musikk viste seg å ikke funke til filmen. Å skrive og spille inn denne musikken på ei uke er en umenneskelig bragd.

Om forfatter

Relaterte artikler