Sommerværet har omsider begynt å titte frem rundt om i landet. Da er det vel på sin plass med musikk som minner om skikkelig ruskevær, eller hva?

The Perfect Storm fra 2000 er filmen basert på den sanne historien om fiskerbåten Andrea Gail som med hele mannskapet forsvant under «den perfekte stormen» utenfor nordøst-kysten av USA i 1991. Filmen ble regissert av Wolfgang Petersen og i hovedrollene finner vi George Clooney og Mark Wahlberg som henholdsvis den erfarne kapteinen Billy Tyne som er fast bestemt på en siste fisketur før sesongen er over, og ferskingen ombord, Bobby Shatford.

Etter Titanic gjorde rent bord under de fleste prisutdelinger og slo alle kinorekorder da den ble lansert i 1997, surfet James Horner på en bølge av suksess. Han var derfor et ikke veldig overraskende valg for nok en film hvor fortapte mennesker til havs var tema. Musikken han komponerte er likevel av en helt annen fargepalett enn Titanic.

The Perfect Storm er tidvist ganske massivt og kan være voldsomt å høre helt gjennom fra start til slutt. I filmen måtte musikken konkurrere mot øredøvende lydeffekter og dette forklarer nok delvis hvorfor Horner ikke er redd for å åpne alle sluser, spesielt i sporet Coast Guard Rescue. Sporet er forøvrig er stappfult av Horners karakteristiske «penselstrøk» med frenetiske hornpartier, det fire noter lange «fare-motivet» som han stadig vendte tilbake til i sine filmer og slagverk med skarptromme og ambolt i spissen. Legg også merke til hvordan Horner selv i actionsekvensene (Small Victories, Coast Guard Rescue) likevel klarer å komponere velstrukturerte stykker, med klare linjer oggjennom orkestreringen og enkle isolerte melodiske ideer klarer å trigge bilder i hodet på lytteren.

Musikken lener seg mye på to tematiske ideer. Det første temaet dukker opp helt i starten av første spor, Coming Home from the Sea. Et varmt og følsomt tema som assosieres med mannskapet på Andrea Gail og familiene deres på land. Tema nummer to er et seks-noters tema som representerer havet. Selve strukturen på temaet med tre stigende noter etterfulgt av tre synkende, gir en følelse av å være på havet mens bølgende døsig vugger på en båt. Disse to temaene spilles ofte mot hverandre som en form for kontrapunkt og flettes inn og ut av musikken gjennom hele albumet. I tillegg kommer et røffere og oppstemt tema som dukker opp rundt 3:45 i første spor. Akkompagnert av elektrisk gitar og slagverk spiller horn og trompet en slags staccato fanfare som videre leder inn i de to hovedtemaene igjen. Igjen typisk for Horner å trekke inn andre instrumenter som ikke vanligvis er en del av et standard symfoniorkester.

Det er mye å glede seg over på dette albumet. Jeg vil likevel trekke frem åpningssporet, Let’s Go Boys, Small Victories og Coast Guard Rescue som høydepunktene.

Her er et lite intervju med Horner om filmen:

 

Relaterte artikler