Star Trek fyller i år 50 år. Første episode av den originale serien ble sendt i 1966 og serien holdt i tre sesonger før den ble kansellert. I årene etter har det kommet flere TV-serier og ikke minst mange filmer og i 1979 kom den første spillefilmen. En film som møtte blandet mottagelse. Musikken var det Jerry Goldsmith som stod for, men da oppfølgerfilmen skulle lages ble budsjettet kraftig redusert og Goldsmith var derfor ikke aktuell. Regissør Nicholas Meyer fikk imidlertid øynene opp for en ung oppadkommende komponist som gradvis hadde gjort seg bemerket på en rekke B-filmer produsert av Roger Corman. Den talentfulle komponisten var ingen ringere enn James Horner, akademikeren som i det han fullførte sin doktorgrad gjorde helomvending og forlo akademia for å skrive musikk til film. James Horner, her fra 1986 og innspillingen av Aliens Horner var egentlig ganske uinteressert i Star Trek, men han så det karrieremessige potensialet ved å skrive musikken og takket ja. Resultatet er mildt sagt imponerende. Han velger konsekvent å unngå temaet fra TV-serien, med kun små hint av fanfaren til Alexander Courage enkelte steder. Temaet Horner selv skrev vekker assosiasjoner til reiser på havet, vel så mye som verdensrommet. Det korte, men effektive motivet til Khan får ikke bare frem raseriet i karakteren, men demonstrerer også de vanskelige messingstemmene Horner var kjent for å skrive. Musikken holder ofte et høyt tempo og legg spesielt merke til hvordan Horner driver action-scenene fremover ved å flette de ulike temaene sammen slik at man til enhver tid vet hva som foregår. Dette er komposisjon for film av høyeste nivå og langt over snittet av dagens actionfilmer som stort sett tyr til enkle, pulsdrevne grep for å holde tempoet oppe. Filmen er av mange regnet som den beste i Star Trek-franchisen og musikken regnes også som noe av det beste Horner skrev i løpet av sine over 30 år i Hollywood. Ikke verst av en 29-åring!